Głównym celem projektu jest wzrost konkurencyjności polskich, lokalnych firm (ze szczególnym uwzględnieniem MŚP zlokalizowanych w województwie warmińsko-mazurskim i mazowieckim) oraz poprawa jakości usług biznesu poprzez zwiększenie poziomu transformacji cyfrowej z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju i efektywności energetycznej.
Cel 1 – stymulowanie wzrostu dojrzałości cyfrowej dla MŚP, zwłaszcza z sektorów Robotics, EdTech, SmartCity, IoT i AgriTech. Dzięki trafnej diagnozie potrzeb opartej na badaniu dojrzałości cyfrowej, każdy beneficjent (grantobiorca) otrzyma indywidualną ścieżkę współpracy w zakresie rozwoju i wdrażania technologii AI, Cyberbezpieczeństwa, Zaawansowanych Umiejętności Cyfrowych, Infrastruktury Usług Cyfrowych oraz HPC.
Cel 2 – tworzenie ekosystemu innowacji cyfrowych poprzez współpracę z innymi EDIHami, lokalnymi ośrodkami Enterprise Europe Network, klastrami, organizacjami wspierającymi innowacyjną przedsiębiorczość oraz władzami lokalnymi, a także poprzez kojarzenie współpracy pomiędzy firmami.
Cel 3 – zwiększenie dojrzałości rynku, zwiększenie potencjału innowacyjnego rynku i sektorów poprzez działania poprawiające poziom wykorzystania funduszy europejskich i wszystkich dostępnych instrumentów finansowych.
Cel 4 – podniesienie świadomości firm w zakresie Twin Transition – transformacji cyfrowej i zielonej jednocześnie.
Struktura Konsorcjum złożona, między innymi, z wiodących kluczowych instytucji otoczenia biznesu, jednostek naukowych, czempionów technologii, firm doradztwa prawnego, kapitałowego i biznesowego, przy wsparciu dwóch ośrodków sieci EEN, opiera się na synergii i komplementarności partnerów w celu zapewnienia pełnego spektrum wiedzy i usług.
Łańcuch wartości WAMA EDIH jest unikalny i kompleksowy, począwszy od usług dotyczących wstępnej analizy dojrzałości technologicznej i diagnozy potrzeb klienta, wchodzenia w miękkie zagadnienia i kompetencje (ekosystem, networking, szkolenia), poprzez zadania przygotowujące do inwestycji, walidację i prototypowanie (co wykonają jednostki badawcze i parki technologiczne z udziałem czempionów technologii), aż po duże inwestycje typu greenfield (dzięki udziałowi Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w projekcie klient ma dostęp do kompleksowych możliwości inwestycyjnych na dużą skalę).
WAMA EDIH będzie działać jako punkt kompleksowej obsługi, oferujący zestaw usług pozwalających umieścić klientów EDIH w innowacyjnym cyfrowym ekosystemie, podnosić i rozwijać ich kompetencje, poznawać i testować najlepsze innowacyjne technologie dzięki dostępności w Konsorcjum technologii i zaplecza badawczo-rozwojowego, a wreszcie skorzystać z możliwości pozyskania środków finansowych na ich wdrożenie i dalszy rozwój.
WAMA EDIH odpowiada na wyzwanie objęcia całej Europy siecią EDIHów, świadcząc lokalnie zdigitalizowane usługi, a także przyspieszając najlepsze wykorzystanie technologii przez przedsiębiorstwa – MŚP, łącząc transformację cyfrową ze zrównoważonym rozwojem, a przez to działaniami na rzecz ochrony klimatu.
Zasięg sektorowy: Bazując na praktycznych doświadczeniach, kompetencjach Partnerów i zidentyfikowanych potrzebach rynkowych, działając jako punkt kompleksowej obsługi, WAMA EDIH będzie promować i przekazywać deep technologies (HPC, AI, Cyberbezpieczeństwo, Zaawansowane Umiejętności Cyfrowe i Infrastruktura Usług Cyfrowych) ) do sektorów: Robotyka, EdTech, SmartCity, IoT i AgriTech.
WAMA EDIH nie konkuruje z komercyjnymi podmiotami działającymi w obszarze digitalizacji, ale wspiera procesy ewangelizacji technologicznej, animuje otoczenie i aktywnie buduje ekosystem.
Podnoszenie konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez cyfryzację to strategiczny krok, który może przynieść wiele korzyści. Cyfryzacja może wspomóc rozwój i konkurencyjność przedsiębiorstwa. Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań wymaga zazwyczaj odpowiednich inwestycji i zaangażowania pracowników w procesy zmiany. Planowanie i strategia są kluczowe dla skutecznej cyfryzacji, a przedsiębiorstwa powinny również monitorować postępy oraz dostosowywać strategie do zmieniających się potrzeb rynkowych.
Przy odpowiedniej implementacji, sztuczna inteligencja (AI/SI) może być bardzo przydatnym narzędziem dla mikroprzedsiębiorstw, pomagając w efektywniejszym zarządzaniu zasobami, zwiększaniu produktywności oraz lepszym zrozumieniu i obsłudze klienta. Jednak warto pamiętać o zachowaniu odpowiednich standardów bezpieczeństwa danych i uwzględnieniu etycznych kwestii związanych z wykorzystaniem AI.
Sztuczna inteligencja ma wiele zastosowań, które mogą być korzystne dla mikroprzedsiębiorstw. Oto kilka sposobów, w jakie może być wykorzystywana: